Tuesday, February 21, 2012

ARTIKEL: Perniagaan Internet membantu perniagaan tradisional anda


Oleh Irfan Khairi [20 Januari 2009]

Ramai yang tanya pada saya, bagaimana Internet boleh membantu
perniagaan bukan Internet mereka. Sebagai contoh, sekiranya
seseorang itu mempunyai spa, kedai dobi, kedai buku, kedai jual
nasi ayam atau apa sahaja kedai yang mempunyai kehadiran fizikal
(bricks & mortar), adakah Internet dapat membantu menambahkan
keuntungan perniagaan tersebut?

Jawapan saya, sudah tentunya YA!

Pengiklanan dan juga kehadiran sesuatu perniagaan fizikal di
Internet dapat membantu menjana keuntungan tambahan serta dapat
menarik prospek yang sebelum ini tidak mengetahui tentang sesuatu
perniagaan itu.

Berikut adalah beberapa contoh penggunaan media Internet dalam
membantu usahawan-usahawan yang memiliki kedai fizikal:

Laman web
=========
Bayangkan sekiranya anda seorang agen insurans, atau agen jualan
langsung, atau agen haratanah, dalam masa sehari berapa ramai prospek
anda boleh jumpa? Mungkin secara kasar, 3 atau 4 prospek sehari.
Jumpa dua prospek sebelah pagi, dan lagi dua sebelah petang pula.

Langkah utama dalam mempunyai kehadiran di Internet adalah dengan
memiliki laman web sendiri. Pengguna Internet Malaysia kini
menjangkau 14 juta pengguna. Dengan penggunaaan Internet yang amat
tinggi ini, tidak mustahil untuk mendapat 100-200 pelawat melawat
laman web anda setiap hari (atau lebih!). Dan, lagi menyenangkan
anda, anda tidak perlu keluar dari rumah!

Dengan menyediakan laman web, anda boleh meletakkan segala maklumat
atau presentation perniagaan anda. Pelawat akan melawat laman anda
dan mempelajari segalanya berkaitan dengan perniagaan anda.
Memiliki laman web asas akan memudahkan prospek anda oleh kerana,
mereka juga tidak perlu pergi ke kedai anda untuk pelajari apa yang
anda sediakan.

BLOG
====
Blog, atau Web Log (www.blogger.com), kini menjadi trend semasa di
mana sesiapa sahaja boleh mempunyai kehadiran online secara mudah.
Blog boleh menjadi tempat sesiapa sahaja menulis pendapat mereka
mengenai apa sahaja isu yang diinginkan. Daripada hobi, ke politik
hingga ke agama.

Penggunaan blog boleh juga membantu sesuatu perniagaan dalam
merapatkan lagi pengguna tersebut dengan pemilik perniagaan. Anda
boleh melihat contoh blog saya di www.IrfanKhairi.com di mana saya
memberi tip-tip perniagaan, kewangan dan motivasi. Di samping itu,
blog digunakan untuk memperkenalkan produk-produk dan perkhidmatan
Irfan Khairi Sdn Bhd kepada pelawat blog.

Seperti contoh sebelum ini, ianya tidak mustahil mendapat 100-200
pelawat blog anda setiap hari. Blog www.IrfanKhairi.com pula
menerima lebih daripada 1,000 pelawat sehari. Tidak berdaya saya
sendiri pergi berjumpa 1,000 prospek dalam masa sehari, tetapi,
kehadiran blog saya itu membolehkan 1,000 prospek mengetahui
tentang Irfan Khairi Sdn Bhd sehari.

Fikirkan bagaimana blog boleh membantu perniagaan anda. Bergantung
kepada perniagaan anda, anda boleh membina blog yang memberi
tip-tip menarik berkaitan dengan perniagaan anda untuk manfaat
orang ramai.

YOUTUBE
=======
Sebelum ini, untuk membuat iklan berbentuk audio dan visual,
pilihan usahawan adalah TV. Tetapi, kita sedia tahu bahawa
pengiklanan TV adalah amat mahal terutama untuk usahawan-usahawan
kecil dan sederhana.

Selamat datang kepada YouTube.com di mana, kini, sesiapa sahaja
boleh membuat iklan berbentuk audio visual untuk tatapan
pengguna-pengguna Internet. Sehingga slogan YouTube sendiri
berbunyi "Broadcast Yourself!"

Anda hanya perlu digicam yang boleh merakam video (pastinya zaman
ini, semua digicam boleh!), dan anda boleh merakam contoh produk
anda atau kedai anda untuk paparan di YouTube. Anda merupakan agen
hartanah? Gunakan YouTube untuk paparkan ruang makan, bilik, bilik
mandi dan dapur rumah yang anda ingin jual. Anda merupaka seorang
motivator? Gunakan YouTube untuk memberi contoh-contoh ceramah anda.

Gunakan kreativiti anda!


FACEBOOK
========
Facebook.com adalah rangkaian kenalan social di Internet. Ia sering
digunakan untuk menghubung teman-teman dan kenalan yang turut
memiliki laman web facebook.

Bukan setakat itu sahaja, oleh kerana perniagaan adalah hubungan
antara pengguna dan perniagaan, friendster juga boleh digunakan
dalam mencapai prospek-prospek untuk perniagaan anda.

Apabila anda memulakan perniagaan, sudah pasti, anda perlu
mengumumkan kepada semua kenalan anda mengenai perniagaan anda.
Melalui facebook, anda dapat memaparkan perniagaan anda kepada
kenalan-kenalan anda, dan juga, kenalan kepada kenalan anda!

Di atas hanya beberapa perkhidmatan popular yang boleh digunakan
dalam mempromosi perniagaan fizikal anda di Internet. Walaupun
perniagaan fizikal anda bersifat tempatan, dengan mempunyai
kehadiran di Internet, perniagaan anda bukan sahaja boleh mencapai
pelanggan seluruh Malaysia, bahkan, boleh mencapai pelanggan sedunia.

Sebagai contoh, lawati http://www.halalgelatine.com. Pemiliknya
memiliki sebuah kedai kecil di bahagian basement KB Mall, Kelantan.
Dengan hanya mempunyai laman web, kini, kedai tersebut mendapat
pesanan dari seluruh dunia!

Sekarang anda dapat lihat kekuatan Internet?

No comments: