Thursday, May 05, 2016

Strategi perniagaan SEJARAH ISLAM...

Oleh : Irfan Khairi.[3 Mei 2016]

Saya kongsikan kisah strategi perniagaan...

Pada satu ketika dahulu, sahabat Rasulullah, Abdul Rahman Bin Auf adalah usahawan termasyur. Antara perniagaannya adalah menjual unta. Beliau mempunyai satu strategi sehingga mendominasikan pasaran unta, dimana pada sebelum itu pasaran dimiliki oleh usahawan-usahawan Yahudi.

Strateginya? unta-unta beliau dijual pada harga cost price (harga kos)- tiada untung! Semua yang ingin membeli unta akan pergi ke Abdul Rahman b Auf.

Tiada untung dalam menjual unta? Habis tu, macam mana nak berniaga?

Apabila ditanya, jawabnya…

Keuntungan tidak diambil dari hasil penjualan unta. Unta dijual pada harga kos. Tetapi, keuntungan diambil dari menjual “tali pengikat unta”. Di situlah datangnya keuntungan. Diceritakan bahawa tali-tali yang dijual adalah cantik dan bermacam-macam warna. Hebat!

Contoh strategi ini sahaja menunjukkan bahawa pentingnya untuk fikir di luar kotak bagi usahawan-usahawan dulu hingga kini. Dalam keadaan ekonomi kini dan pesaingan perniagaan kini, sememangnya tiada jalan pintas untuk berjaya. Usahawan perlu sentiasa peka untuk memberi yang terbaik kepada pelanggan.

Usahawan yang tidak mempunyai ilmu, teknik dan strategi dalam perniagaan pastinya akan mengalami kegagalan!

No comments: