Tuesday, January 24, 2012

Strategi perniagaan unta Abdul Rahman bin Auf


Pada satu ketika dahulu, sahabat Rasulullah, Abdul Rahman Bin Auf
adalah usahawan termasyur. Antara perniagaannya adalah menjual
unta. Beliau mempunyai satu strategi sehingga mendominasikan
pasaran unta, dimana pada sebelum itu pasaran dimiliki oleh
usahawan-usahawan Yahudi. 

Strateginya? unta-unta beliau dijual pada harga cost price (harga
kos)- tiada untung! Semua yang ingin membeli unta akan pergi ke
Abdul Rahman b Auf. 

Tiada untung dalam menjual unta? Habis tu, macam mana nak berniaga? 

Apabila ditanya, jawabnya... 

Keuntungan tidak diambil dari hasil penjualan unta. Unta dijual
pada harga kos. Tetapi, keuntungan diambil dari menjual "tali
pengikat unta". Di situlah datangnya keuntungan. Diceritakan bahawa
tali-tali yang dijual adalah cantik dan bermacam-macam warna. 

Hebat! 

Strategi ini walaupun telah dilakukan pada zaman 
Rasulullah, kalau di lihat zaman ini, banyak perniagaan menggunakan 
kaedah yang sama. Air Asia adalah antara yang menggunakan kaedah ini. 
Cuba fikirkan bagaimana Air Asia mengenakan tambang rendah (ada yang 
pada RM0), dan mengenakan bayaran pada produk dan perkhidmatan lain. 
Hmmm... nampaknya kaedah Air Asia bukanlah kaedah yang baru ;) 

 -IK Irfan Khairi-

No comments: